lørdag 21. desember 2013

StopShop 2014

Nå går vi snart inn i et nytt år. Jeg blir alltid fyllt med håp og glede når det nærmer seg nytt år. Stadig like optimistisk. Jeg har virkelig tro på Alf Prøysens: Du ska få en dag i mårå... det er godt! Det er så mange som er så negative i forhold til det å ha nyttårsløfter. Jeg har kanskje ikke vært så flink til å ha konkrete nyttårsløfter, men - litt vage løfter om at neste år - da skal jeg få til de tingene jeg ikke fikk til i år. Ja, det har jeg hvert år, tror jeg - så langt jeg kan huske, i hvert fall :) Det er godt å få "begynne på nytt". Nytt håp. Nye løfter. Nye sjanser. Blanke ark. Apropos - så forresten på "Blanke ark" på nett-tv i går. Det gav i hvert fall skikkelig inspirasjon til å fortsette med arbeidet i forhold til å bygge opp et Inn På Tunet (IPT)-tilbud på gården min. Men - det var egentlig STOPSHOP jeg skulle snakke om nå. Hva er det? For det første er det en Facebook-gruppe. Den heter ikke 2014, for den har allerede holdt på et år. Jeg vurderte å melde meg inn i fjor - sånn rett før jul. Mulig at jeg gjorde det, også, men - jeg var i hvert fall ikke medlem i år, for jeg kjente at...nei - det klarer jeg ikke. Det er ikke det at jeg går på kles-/sko-shopping som mange damer er så glad i. De fleste som kjenner meg, tenker nok at jeg ikke driver med shopping. Men - de som har vært med meg på loppemarked, de tenker nok kanskje at jeg shopper en god del allikevel... Jeg elsker simpethen å gå på "loppis"! Der har jeg alltid "shoppet" med god samvittighet. Men - jeg går jo rundt og vasser i ting hjemme!!! Jeg har en hel gård med "gammalt skrot"!!! Noen (eller kanskje til og med mange) mener at jeg burde jo bare hatt noen her til å hjelpe meg å få KASTET!!! men - det har jeg ikke hjerte til, for tenk på alt det "skrotet" som kan brukes! Det er jo derfor jeg tar vare på det. Det som bare er litt - eller egentlig ganske så mye - frustrerende... det er jo at jeg ikke finner det jeg trenger - og må kjøpe nytt allikevel! Derfor - nå har jeg kommet til et punkt der jeg er klar for STOPSHOP!!! Det blir nok ikke helt slutt på å kjøpe ting. F.eks. må jeg kjøpe inn gjerde-utstyr til dyra til sommeren!!! men - jeg vil forsøke å tenke nytt... Når jeg går i byen - eller andre steder - og ser noe jeg har lyst på, og kanskje til og med tenker at jeg trenger, så vil jeg forsøke å tenke etter om jeg har noe hjemme jeg kan bruke i stedet. Hvis jeg ikke kommer på noe, vil jeg tenke at jeg får sjekke hjemme før jeg kjøper. Det er så fort gjort å kjøpe - fordi det er så billig!!! Parallellt vil jeg hjemme se på det jeg har, og vurdere om jeg kanskje kan klare meg uten... sende ting videre til andre som trenger, hvis jeg ikke trenger det selv. I går fant jeg også ut at en kollega av meg har meldt seg inn i den samme facebook-gruppa - det er jo inspirerende :) Dessuten jobber jeg på en gård hos en fantastisk dame. Hun lever jo sånn!!! Hun er utrolig kreativ - og jeg er takknemlig for å få jobbe sammen med henne :) Budskapet vil jeg også forsøke å bringe videre til barn og unge som kommer til gården. Vi lager fine ting av "skrot" og kan snakke om å bruke - og bruke - ressurser som ligger nær oss. Både av mat, klær og av ting. Dette skal bli et spennende år! Jeg har i grunnen lenge gått og sagt: nå har jeg hamstret i 40 år, så nå kan jeg bruke opp de neste 40 årene :) Ønsker alle et NYTT, SPENNENDE, VERDIFULLT OG INNHOLDSRIKT ÅR :)Men - aller først: EN RIKTIG GOD JUL :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar