tirsdag 21. oktober 2014

Dårlig samvittighet...

...ikke bare, bare, nei... Egentlig har jeg nå i lenger tid forsøkt å legge vekk den dårlige samvittigheten, og forsøkt å fokusere på hva jeg kan gjøre av gode ting. Det jeg ikke får gjort, det får jeg ikke gjort, men jeg får gjort enda mindre, om jeg skal bruke masse tid til å ha dårlig samvittighet i tillegg. Det kommer jo ikke NOE godt ut av dårlig samvittighet. Vi skal selvsagt ha samvittighet!!! Det er noe annet! Det betyr nemlig å kjenne etter om en gjør det som er godt og riktig. Altså - fokus på hva en skal og bør - ikke på hva en IKKE skal og IKKE bør.

Men - nå har jeg allikevel hatt dårlig samvittighet i dag... selv om jeg egentlig ikke skal det - det er det jo mange som sier - og da får en jo dårlig samvittighet for at en har dårlig samvittighet, også... :) Sa nemlig det til hun som tok blodprøve på meg i dag - og da lo hun litt og sa seg enig i at det fort blir sånn :)

Det har seg altså slik: i høst har jeg vært mye syk. Var sykemeldt i 4-5 uker i starten av skoleåret. Hadde tre uker på jobb før høstferien, hvorav en dag som jeg var på sykehuset for for-undersøkelse, da jeg skal ta en liten nese-operasjon. Forrige uke var jeg på jobb, selv om jeg hadde vondt både her og der... nå har jeg blitt skikkelig forkjøla. Jeg går rundt og visker, og hvis jeg prater høyt, hoster jeg. Passer dårlig sammen med å være musikk-lærer og spes.ped.lærer (ja, passer vel ikke så mye med noen form for lærer...) - ja, det passer jo sjelden å være syk, da... Jeg slappet av i helgen og i hele går, for jeg håpet at jeg skulle bli bedre. Honning, hvitløk, vitaminer, frisk luft, stille-sitting, avslapping... ja - forsøkte å bli frisk, men - da jeg sto opp i dag tidlig, kjente jeg at dette ville umulig fungere... æsj...

Dårlig samvittighet... for kollegaer som får ekstra jobb, og for elevene. Det var utrolig koselig å komme tilbake etter 4-5 uker og bli møtt av "ååå...Camilla .... vi har savnet deg sånn...:)" - faktisk fra hele klasser. De har savnet både meg og musikk-timene... og enkelt-timene... Jeg vet jo det at jeg ikke kan noe for at jeg er syk (eller kan jeg det? Kunne jeg tatt mer vare på meg selv, kanskje...?)... legen sykemeldte meg ut uka... jeg får forsøke å slappe av, men - savner både kollegaer og elever. Skulle så gjerne vært der med dem. Det er så godt å være med dem :)

Jeg vet jo også at jeg blir sykemeldt et par uker etter neseoperasjonen, som ble utsatt fordi legen var syk...

Det er flott å være lærer. Det er flott å ha gode kollegaer og elever en bryr seg om, og som virkelig setter pris på at en er der for og med dem... men - det gjør det jo ekstra vondt å være syk... eller - ja, det er jo selvsagt godt å tenke på at en er ønsket tilbake, også, da... så - det er vel litt todelt. Jeg får ta vare på meg selv... spise sunt, gå små turer, slappe av og komme meg i farta igjen, så jeg kan være med dem neste uke...

...og - egentlig - burde jeg jo ikke her å sutre for dette, for jeg vet jo at det finnes både ensomme og langtidssyke mennesker "der ute", som aldri får oppleve det gode ved å ha gode kollegaer og en meningsfylt jobb... så - da blir det vel kanskje litt dårlig samvittighet der, også...??? !!!

Nei - nå skal jeg bare forsøke å gjøre det jeg kan for å bli frisk - og forhåpentligvis trå til for fullt neste uke...Den dårlige samvittigheten kan jeg legge igjen i dette blogg-innlegget... for - da blir jeg nok fortere frisk :)

Lykke til, folkens: kjenn hva som føles rett å gjøre, ikke gå rundt og dra på den dårlige samvittigheten :)

NYYYYT LIVET :)
Peisen i Øppstua...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar