onsdag 16. januar 2013

Et hav av sekunder...


Nå har jeg hvilt litt… en halv time i stolen foran peisen… det var godt J

Da jeg våknet, ble jeg liggende og tenke… min eldste sønn er matematiker – på heltid J Han tenker stort sett matte hele tiden og ønsker også å utdanne seg i den retningen. Her om dagen satt han og ventet på meg i bilen. Da jeg kom ut, hadde han regnet ut hvor mange sekunder det er i et «gjennomsnittlig» år – altså 365,25 dager (pga skuddår…). Han er nok også «arvelig belastet» med en del musikk, så – han laget likså godt en liten melodi på tallet han fikk. Den ble også sunget så mange ganger at både søsken og jeg har lært tallet (jeg har ikke sjekket om det stemmer, da – han regnet i hodet…). Den ene søstera har igjen lært det videre til elever på skolen J

 

Tallet er: 3.155.760.000 – eller som sangen går: 3 milliarder, 155 millioner, 760 tusen… J

 

Men – min refleksjon her jeg lå i stolen ble som følger:

Det betyr jo at jeg har enormt mye tid å ta av! Hvis en skal fylle hvert av disse sekundene med noe godt – da blir det MYE glede J En kan selvfølgelig også begynne å tenke på alle de sekundene en ikke «får utnyttet til noe fornuftig», men – det har jeg ikke planer om å begynne å tenke på. Tenk – i ett minutt – har jeg faktis 60 sekunder! Hva vil jeg gjøre de neste 120 sekundene, tro? Jo – jeg vil sitte her og skrive ned det jeg tenker J Det er noe jeg liker å gjøre. Du som leser, kan jo bruke de neste sekundene til å lese ferdig – og så håper jeg at det gir deg glede i de sekundene. Kanskje du gjør deg noen tanker mens du leser? Da kan det jo hende du vil dele med andre som leser dette – og så kan du bruke noen sekunder på å dele dem J

Jeg kom til å tenke på et kurs jeg var med på for to år siden. Det var et «mestringskurs». Der fikk vi en oppgave der vi skulle tenke etter hva vi ville bruke tiden vår til. En sirkel var ett døgn:

Hvordan vil jeg bruke mine døgn?

Hva vil jeg fylle tiden min med? Vi tenkte ikke sekunder, da, men – hvis en gjør det, så blir et døgn

veldig lang tid – og jeg kan få tid til mye J

Det som da er viktig, er å fylle døgnet med ting som gir meg glede, ro, inspirasjon, styrke, hvile, «balanse», påfyll, utfordring… ja – kort sagt: det som gir livet mitt mening!

Altså: Hvordan vi jeg at livet mitt skal være? Er det sånn? Må jeg endre på noe for å få det som jeg ønsker?

Jeg tror at hvis jeg stadig lever «på akkord med meg selv» - og forsøker å rekke mer enn jeg kan, vil jeg heller ikke klare å bruke den tiden jeg har – til det jeg vil… eller noe sånt… J

Hvis vi tenker videre i sirkelen...Lag sektorer i sirkelen og fyll ut... hvordan vil JEG at MITT døgn skal være - hvordan vil DU at DITT døgn skal være... det er INGEN ANDRE som bestemme det... det er DITT VALG!!! Det er selvsagt ting vi absolutt BØR gjore, da... ;)

Mat – hvor lenge og hvor ofte trenger jeg å spise?

Søvn  - hvor mye søvn trenger jeg? Når?

Jobb, fritid, avslapping, familietid, tur/trening osv.

 

Kanskje en kan lage noe sånt i forhold til uka, også? Hva vil jeg gjøre i løpet av uka? Hva vil jeg prioritere? Hva vil jeg få til i løpet av den nærmeste måneden eller året? I kommuner, skoler, firmaer etc, legger en planer for perioder på 4 år, 10 år, kanskje til og med 20 år…

Utgangspunktet mitt var sekundene – og de er det mange av… men – for å kunne velge godt hvert sekund, tror jeg at jeg må vite hva som er viktig for meg «i det lange løp». Det er nok ikke så lurt å legge planer for 20 år frem i tid – på det personlige planet, men – litt tanker om hva en vil i fremtiden kan være godt for å vite hvordan jeg skal bruke de neste sekundene mine J

Så – hva vil DU gjøre de neste sekundene? Jeg skal hente litt ved – og så rusle meg en tur i solen. De første sekundene blir jo da til å avslutte her – og rett og slett bare tenke tanken på at det er det jeg vil… men – de neste 108.000 sekundene (60*60*30= en halv time) skal jeg bruke på å få frisk luft, ved i hus og sol i ansiktet J Det tror jeg er godt anvendte sekunder J

NYYYYT dagen – det er MANGE sekunder, det ;)

cf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar