fredag 21. juni 2013

2.fridag - hjemmearbeid...HAGEARBEID...

Startet denne andre fridagen med å våkne kl 5...!!! Det er jo viktig å få litt ut av ferien, så klart... men - det gjør nok ikke noe om jeg får sove til 6, i hvert fall. Spesielt fordi jeg heller ikke får lagt meg kl 22...!

Men - det ble nå frokost med mannen og 2 av hans barn, før jeg dro hjem til meg selv i 9-tida.

Her startet jeg med litt kontorarbeid - sjekke e-post, sjekke face...!!!, betale regninger etc. Så tida gikk, da...

Ca kl 11 dro jeg ned til Kvelde, for barna trengte regntøy - det er jo tross alt meldt flomvarsel i Vestfold, så da kan det være godt med litt regntøy og støvler :) Etterpå dro jeg hjem til en "mamma-kollega" = hun er mamma til et barn i samme klasse som min yngste sønn :) Der ble det en kaffekopp, før vi gikk til "angrep" på hagen hennes. Eller - en kan si at vi ryddet litt i hagen hennes... jeg fikk i hvert fall med meg 10 stauder hjem! Det er så utrolig gøy med stauder, altså :) Mye morsommere å få av andre - og selv kunne gi til andre, enn å gå på et eller annet hagesenter og betale mange penger for noe som KANSKJE vokser seg stort... Dette er "gamle, gode stauder", som har kommet igjen år etter år, og vokst seg store og sterke :)

Da jeg kom hjem måtte jeg ha litt mat...

Så var det å sette i gang! Det er jo fantastisk å ha så stor plass, at en bare kan begynne å grave en plass - og så lage seg et nytt bed - her og der :) Ja, jeg er VIRKELIG TAKKNEMLIG for at jeg får lov til å bo et sånn plass. Jeg er jo selv fra Bærum/Nøtterøy, så det er kanskje derfor jeg er ekstra takknemlig...

Gleden over denne fantastiske plassen (kanskje ikke helt objektiv, men...), vil jeg gjerne få dele med andre - det er derfor jeg satser på ÅPEN GÅRD i sommer :) Så - velkommen til gårds.


Her kommer noen bilder av hagen min i dag:

En akeleie - det er så utrolig mange  forskjellige, flotte akeleier. Har noen flere typer - tror jeg samler på dem, jeg :)

Denne vet jeg ikke hva heter, men - de er ganske hardføre, tror jeg...her satt jeg den på hjørnet av bryggerhuset.

På denne siden av verandaen, var det egentlig ganske stusselig... bare ugrass... nå er det 5 flott stauder her :) Blir spennende å følge med på dem :)

Ganske spennende å tenke på at det for noen få år siden var helt bart her... det var faktisk jorde her for en ca 10 år siden... Nå begynner det å bli både bær, urter og en "hekk"...

Bringebæra ser litt stusselige ut, men - jeg håper de kommer seg...avleggere fra ei venninne...

Iris i skjønn forening med blomstereng... det er vakkert... satte ned noen liljer og en liten akeleie rett ved steinen...

...her...

Disse buskene er kjøpt på hagesenter, da... i fjor... det er jo moro når de kommer, også :)

Denne hadde neste røkte med i vinter, men - nå kommer den :)

Disse kjøpte jeg også på hagesenteret i fjor - det var jo 50% rabatt litt utpå sommeren, så da kjøpte jeg diverse busker ;)

I går var det vannkrig her... noen glemte visst å rydde opp... 

2 av disse kjøpte jeg på et hagesenter for sikkert 10 år siden. De sto og "stura" et sted de tydeligvis ikke trivdes - og dessuten ble utkonkurrert av ugrass... nå er de plantet ved trampolina, sammen med en jeg kjøpte i fjor - ser ut til at den kommer, men - det ble nok en hard vinter for den...

Fikk lagt litt grass rundt staudene... 

...men - her trengs det nok mer 1.hjelp... De irisene er jammen sterke, gitt... kanskje jeg får reddet dem i morgen :)

...vakkert...synes jeg... for 10 år siden var det bare en sølehaug her...

Denne pionen bør vel få en ny plass... 
Rododendroen begynner å visne, men - det er fasinerende å se de nye skuddene...den forreste hadde nok en litt tøff vinter...

Prestekrager... vakkert...denne barlinden fikk jeg da "min første klasse" sluttet i 4.klasse - etter 3 år sammen... den har holdt på å drukne i ugrass noen ganger, men - nå ser det ut til at det går bra.
Eldstemann har vært utrolig flink til å luke i år, så det hjelper jo på :)


Pus... blomsterenga...

Tja... blomster i potte er vel ikke akkurat min sterkeste side, kan vi vel si...




Disse ser jo også litt puslete ut, men - de kommer - og de har jo overvintret fra i fjor, så det er vel ikke så verst... det er faktisk 2 år siden jeg kjøpte dem...og noen kanskje 3 år...

Disse er fra i år - det ser ut som om det går bra med dem... 



Ja - her har du fått vært med meg på en liten hagevandring :) Du er velkommen til å komme til gården 7 søndager senere i sommer. Du betaler litt for å være her, jeg serverer kaffe, te og saft... du kan ta med mat - og evt. grillkull...(se over...)


VELKOMMEN TIL GÅRDS :)

PS... Nå begynte det å regne... mulig at Petter ned han datt... men - i hvert fall får alle de 10 nyplantede staudene vann :) HURRA...!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar