onsdag 8. mai 2013

Morgenstund...

...har gull i munn... sier noen...

I min oppvekst hang det et lite utklipp på badet hos mamma. Hun har forresten fortsatt sånne små ord som en kan lese mens en sitter på do... og det er jo helt tydelig at det fester seg, for: stadig kommer disse ordene tilbake til meg:
I otta du rise, hev du onnefolk få
og gange og garden din vilje...

..og så sto det noe mer, men det har jeg aldri lært meg...satt vel ikke lenge nok på do, da... eller - så er det dette som var meningen at jeg skulle få med meg - eller viktig for meg... men - jeg må jo si at det tok MANGE år før jeg forsto hva det skulle bety!

Men - med egen gård, har jeg jo i hvert fall forstått det, og som A-menneske, passer det meg utmerket :)

I dag var jeg så våken kl. 5, at jeg fant ut at jeg skulle gå ut og plante litt... var nemlig på BYGDEKVINNELAGETS AVLEGGERAUKSJON på mandag :) Det har i grunnen blitt en tradisjon for meg, det - og det er bare der jeg kjøper blomster, i grunnen. Har mange stauder - og også noen inneplanter - fra tidligere auksjoner. Det er i grunnen en skikkelig "kinder-egg-pakke" å gå dit :) En får skikkelige planter (det er tross alt fra bygdekvinner!!!), billige planter, sneglefrie planter, hyggelig samvær og råd og veiledning i forhold til hvordan en bør ta seg av plantene :) Dessuten går pengene til en god sak!!! Kan vel ikke være noe sted det er bedre å handle planter, vel???

En gul stemor og en orange valmue...

Her ser vi dem sammen med en nedklippet busk. Tror egentlig jeg fant navnet på den busken en gang, men - det har jeg glemt... det blir kjempefine, hvite blomster på den...eller - satser på at det blir det selv om jeg har klippet den hardt ned... :)

Tre fine stemors-planter. Gamle minner dukker opp med dem, for bestemor var så glad i dem... i tillegg en "julerose"... den skal visstnok blomstre til høsten - eller faktsik nærmere jul...vi får se hvordan det blir her!!!

Denne har jeg egentlig hørt navnet på, men jeg lurer på om den ihvertfall blir  kalt noe  med oktober... :)
...og så måtte jeg bare ta bilde av bedet mitt... det var jo flott da x-svigers bodde her - og det blir jo flott når det begynner å blomstre... for det er MANGE blomster :) Jeg er bare ikke så superflink til å få luket så mye...men - litt innimellom blir det, og dette bedet tok mamma en sjau på i fjor... så - det blir nok veldig snart fint, for nå springer snart påske- og pinseliljene ut :) Det var noen krokus der, men - de bør vel kanskje graves opp og settes på nytt, for det ble ikke mange i år... 

Ser jo litt pjuskete ut, men - det er sikkert bare noen dager til det ser VELDIG MYE flottere ut...


I dag har jeg også kunne sitte på trappa med en kopp te på morgenen, for det var faktisk varmt nok i dag - for en time siden... selv om ikke sola kommer hit før om en stund...

Det er herlig å ta med seg et strikke-sitte-underlag i den ene handa og en tekopp i den andre - og sitte på i trappa på verandaen og la tankene fly. Da kjenner jeg virkelig hvor takknemlig jeg er for å få bo på denne plassen! Lille-Frida (altså pusemoren) smyger seg rundt bena på meg, doggen ligger i gresset og en kan nesten høre det gror..., det er helt stille - bortsett fra fuglene som kvitrer. Da kjenner jeg at livet er godt :)

Ha en flott dag - ser ut til å bli enda en herlig vårdag med sol :)

NYYYYT....!!!! Trekke pusten, senk skuldrene, lev...

Sånn her så bedet ut i fjor, da... så - det er håp :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar