søndag 7. juli 2013

Besøkshelg/leir på Hardangervidda :)

Dette har vært en HERLIG uke, selv om jeg ikke har hatt alle barna mine hos meg...

Søndag skulle jeg hente besøksbarnet mitt (har fått et til nå, men hun har ikke hatt noen helg hos meg, enda...). Jeg tok med de tre yngste barna mine og reiste bort. Eldstemann var på leir:)

Jeg hadde funnet en "åpen gård" på nett, som driver mye slik jeg har lyst til å drive. Den heter faktisk Holt gård, så det er jo nesten samme navn, men den ligger ca 4 mil fra meg...

Vi koste oss der i noen timer. Fikk noen tanker om hva som kan være lurt, og hva som kanskje ikke er lurt...:) Jeg får jo bare prøve...:)

(Fikk noen engasjerte innspill seinere i uka, også...)

Dette er vel et fantastisk eksempel på å nyyyyyte liiiivet.... :)


Mohairgeiter... de er skjønne, altså... kanskje vi får skaffe oss noen sånne, også - etter hvert... ;)

I og med at vi nå har lært litt om geiter, kunne vi gi geitene noe de virkelig  hadde lyst på! Vi fant noen aske-greiner på utsiden av gjerdet... det var nære på at geitene kom seg ut, for de ville så gjerne ha det... :) Utrolig fascinerende å gi dem mat :)

Alle er med...

De hadde et flott påfugl-par der, også... her har jo påfuglen valgt seg et spennende sted å sitte :)

Dette var et flott le...


De to minste ble så kjørt til pappa etterpå...

Da vi var i Kvelde, fant jeg ut at vi kunne se på sauer samtidig... Tok kontakt med sauebonden, og fikk sett på og lært litt om sau. Dessuten fikk vi avtalt kjøp..

Siden sauebonden er far til noen venner med kuer, besøkte vi vennene (på samme gård), også :) Der fikk vi med oss hele fjøsstellet. Fra dyrene ble hentet på beite, til de var tilbake på beite :) Det var trivelig å få være med på. Takk, venner :)

Det var VELDIG artig å få prøve å sette på melkemaskinen, også. Vi kommer nok tilbake og forstyrrer en annen gang, også, hvis vi får lov ;)

Mandag morgen dro vi av sted mot Hardangervidda:) Der var vi med på leir :) Det var en fantastisk opplevelse, og vi er KJEMPEKLARE for ny tur neste år :)

Vi fylte opp bussen i Siljan (vi var 8 voksne og barn i bilen min) og kjørte videre til Skien, der vi traff de andre vi skulle kjøre sammen med :) Tilsammen med de 2 som kom direkte til Kalhovd, var vi 20 voksne og barn :)

På veien hadde vi rast. Vi hadde med oss matpakker, og så hadde en av de andre lederne fått tak i frukt og kjeks :) Takk til den spar-butikken som sponset oss ;)





Sjekk utsikten fra rasteplassen... Dette er Tyrifjorden :)

Da vi var NESTEN fremme, ble det litt "action" :) Det kom en bil nedover, som IKKE  var villig til å rygge.. han trodde vel at det skulle gå an å møtes der vi sto, så han kjørte bare ut på kanten... der var det ei stikkrenne!!! Sånn så det ut... Alle vi (4 biler) kom oss forbi - og så fikk vi dratt ham opp... det gikk bra, men - det ble jo litt spennende... Samtidig fikk vi telefon om at de som hadde reist i forveien til Kalhovd, de hadde kjørt seg en tur - og ødelagt bonnpanna... bilen deres måtte hentes av Viking... 

Men - endelig var vi fremme... og etter en vaffel i peisestua, var det fisking... Alle var med - mer eller mindre fiske-interesserte... Ruben ("sjefen") stilte med fiskestenger fra Turistforeninga :)

Vi fisket og fisket... men - det ble ingen fisk - denne dagen...


Ro...lig...fredelig... stille... fjell-luft... deilig...

HURRA!!!

Tirsdagen gikk vi en tur. Vi fant ut at vi skulle gå en tur med litt lengde. De som ville fiske kunne gjøre det, og de andre kunne etter hvert vende tilbake til hytta. Turen ble faktisk 10,3 km! Dessuten ble det fisk - i hvert fall på en person... :) Noen flotte ørreter :)

Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder på turen, for jeg glemte både kameraet og mobilen på hytta...!!! men - jeg vet at andre har tatt bilder, så jeg håper jeg får noen etter hvert... ;)

Vel tilbake på hytta, var det flere av oss som badet :) Jeg tippet at det var mellom 13 og 14 grader, men - det var nok fordi jeg har lært meg å ta på sokker når en skal bade i kaldt vann... for - da det etterpå ble målt, var det 9,8... Fikk i hvert fall vasket meg - med såpe, men - jeg dukket IKKE hodet under, for jeg vil ikke gå med vått hår, men - det var nok ENDA kaldere for dem som gjorde det!!! Etterpå er det fantastisk deilig :) Det er forfriskende, og setter blodomløpet i gang :)

Alle var enige om at det hadde vært en super leir, så neste år utvider vi til 4 overnattinger :) GLEDER MEG ALLEREDE!!!

Tusen takk til foreldre og deltagere, og til Ruben, som lot meg være med - og til de andre lederne... :)


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar