tirsdag 16. juli 2013

Er du opptatt av å forstå andre?



Jeg er nå nesten ferdig med å lese ei bok jeg har fått anbefalt av ei venninne - og jeg har i grunnen lånt boka av henne, også... Det er en gripende bok!

Hvis du er interessert i å få innsikt i hvordan andre mennesker har det - og har hatt det - og dermed kanskje få en bedre forståelse av hvorfor de gjør som de gjør, bør du lese denne. Den er på svensk, men - det går greit, fordi boka er så levende skrevet. Det er forfatteren selv som forteller om sin oppvekst. Den var IKKE lett. Det handler om hvordan det var å vokse opp med en mor som IKKE strakk til som mor. Hun hadde egentlig nok med seg selv. Kjenner du noen barn som kanskje har det sånn? Det handler også om systemet og miljøet rundt familien. Hvordan de så - uten å se. Hvordan de hjalp - uten å hjelpe. Det er gripende, skremmende, fascinerende - og FANTASTISK at denne dama har kommet seg så godt ut av det som voksen.

Jeg skrev om "resiliens" da jeg hadde eksamen i spes.ped. Dette handler om ei dame med resiliens - hun klarte på tross av barndommen - ikke på grunn av! Det handler også om hvordan mennesker rundt har "sett henne" - gitt henne en støtte. Det sies jo at hvis et barn har EN person som ser barnet som den det er, så er sjansen for å overleve/klare seg/bli selvstendig større :)

Kan vi bidra for noen rundt oss - ved å være denne ene?

Jeg har forresten tenkt litt på boka Mio, min Mio av Astrid Lindgren. Det er egentlig en helt forferdelig start! Men - det var denne ene nede i gata... i en butikk... hun så ham... hør/les starten på Mio, min Mio - og ha dette med "den ene" i bakhodet... det er utrolig hvordan et blikk, noen gode ord, et lite eple kan hjelpe et barn (eller en voksen for den saks skyld...) i deres vanskelige hverdag!

Resilien - og "den ene" - er ting som virkelig opptar meg. Det er det viktigste for meg i min rolle som mor, nabo, bygdekvinne, lærer, bonde...

Ha en fin dag - og smil til dem du møter :) Det gjør godt - både for deg og for dem :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar