torsdag 18. juli 2013

Noen tanker på formiddagen...

Åpen gård - hvorfor det???
Ja, det hadde jo selvsagt vært mye enklere - og roligere - å la være å ha åpen gård. Men - det er nå en gang sånn at jeg virkelig ønsker å utvikle denne gården til et sted som mange barn/unge/andre kan få oppleve gode stunder. Oppleve mestring, glede, egenverdi og omsorg. Et sted der de kan få en platform eller ei havn som kan gi dem tryggheten til å gå videre i livet. Det viktigste for meg er relasjoner til andre mennesker. Jeg er ikke en person som klarer seg lenge aleine. Jeg tror nok jeg skulle klart det, hvis jeg måtte, men - jeg har absolutt INGEN ønsker om å måtte det! Samhandling med andre gir mitt liv en mening. Spesielt er jeg opptatt av mennesker (men med spesielt fokus på barn/unge) som faller litt utenom det vi liker å kalle "det normale". -Hva er forresten normalt...??? Det er en annen sak...

Men - vi vet at mange barn, unge og andre i dag sliter med å forholde seg til A4-livet - og derfor "faller utenfor". Det er enormt mange som faller ut av videregående utdannelse, f.eks. Jeg tror ikke det er et tegn på at det er så mange "slubberter" blant ungdommen i dag! Jeg tror det handler om at vi faktisk har behov for et annet tilbud enn det teoretiske! Vi trenger faktisk PRAKTISKE mennesker i samfunnet vårt...

Tilbake til gården her... Åpen gård... jeg gleder meg og gruer meg. Det er spennende og skummelt. Tenk om det kommer MANGE mennesker, og det ikke er "plass". Tenk om jeg ikke har nok mat/drikke. Tenk om det ikke kommer noen. Tenk om det kommer noen som klager (det er nemlig det jeg synes er vanskeligst her i verden, for jeg vil så gjerne gjøre alle til lags, men - det er det ikke alltid jeg klarer, faktisk...!!!). Tenk om det skjer noe. Tenk om.... ja, det er utrolig mange tenk om... men - jeg vil allikevel ha åpen gård. Hvorfor?

Jeg vil la folk få kjenne hvor herlig det er her! (synes jeg, da, som synes jeg er privilert som får bo her...). Jeg vil at folk skal få gode opplevelser, kanskje litt mestring, hilse på dyra, få frisk luft, treffe andre mennesker m.m.

Det kunne vært gratis - hvis jeg kunne... men - så er det jo sånn, at det koster å drive gård. For at jeg skal kunne fortsette å utvikle gården for å kunne hjelpe andre, må jeg ha noen penger inn, også. Jeg tror ikke prisene her er så "gærne", men - det kan du jo komme med en tilbakemelding på. Eller - så kan du tenke at disse pengene faktisk vil komme andre til nytte - altså andre enn meg, også :)

Ja, så velkommen til gårds... og har du noe du vil bidra med, eller hjelpe til med - eller kanskje du faktisk trenger litt hjelp - så ta kontakt :)

Ha en god dag - og nyt denne fantastiske sommeren (i hvert fall her på Østlandet...) :)

Klem...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar