onsdag 10. juli 2013

Gå deg glad - og slank...

Jeg fikk for en stund siden noen gamle Allers-blader av ei venninne... nå har jeg sittet og lest litt i et av dem :) Her fant jeg en artikkel som heter: Gå deg glad og slank. Ja, det er i grunnen akkurat det jeg har tenkt - og derfor jeg har laget "Dørstokkmila"-siden på facebook. Så - her refererer jeg litt til denne artikkelen :)



Den handler om ei dame som rett og slett har begynt å gå - og spise litt annerledes. Hun har ei liste over gåtips - og noen enkle kostholdstips. Disse har jeg lyst til å referere med enkle ord her:

1. Overvektig? Begynn med å gå 15 min 2 ganger i uka.
2. Normalvektig og grei form? 30 minutters daglig gåtur. 5 minutter oppvarming(vanlig gange), 20 minutters pulsgåing (da må du kjenne at du puster litt mer...) og så 5 minutters vanlig gange. Her tenker jeg at det vil være smart å ta med seg stoppeklokke. Da kan en se når en har gått 5 minutter. Så går en i 10 minutter - snur, 10 minutter tilbake og så 5 minutter... i hvert fall er det veldig greit her, for her er det ingen rundturer som passer med 30 minutter. Hvis jeg går slik som dette, tenker jeg det passer med at jeg får litt oppoverbakke i de 20 minuttene med pulsgange. Det kan jo du finne ut - hva som passer hos deg :)
3. Alliere deg med ei venninne. Det er her jeg tenker at vi kan bruke "Dørstokkmila"-siden på facebook, for da kan vi hjelpe hverandre - og inspirere hverandre :)
4. Unn deg selv nye joggesko og kanskje noe nytt treningstøy.
5. Tungt å komme seg ut? Lur deg selv - si at du bare skal gå 10 minutter - når du kommer ut, er det i grunnen godt å gå, så da kan du liksågodt gå litt til... Det er vel i grunnen det "Dørstokkmila" handler om... det er tungt å komme seg ut over dørstokken...
6. Lytt til musikk eller lydbok.

Kostholdstipsene er også enkle:

* Spis ofte og lite. Blodsukkeret holder seg mer stabilt.
* Finn magre alternativer. Bytt til fullkornprodukter. Grovt og lett er stikkordet.
* Grønnsaker og dipp er snadder.
* Drikk mye vann. Ha gjerne en flaske stående.

Jeg synes dette er enkle, gode tips å ta med seg på veien :) Lykke til med forseringen av dørstokkmila :)

Ps. Fant en side om kosthold hos Allers: Tykk og slank av samme kost.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar