tirsdag 22. januar 2013

Skolen vår...

Ja - "de" vil ta fra oss skolen vår - allerede dette året!!!



Jeg har til nå følt meg litt lammet; jeg resignerte - og tenkte at: ja, ja... så er det vel sånn, da... det har jo vært snakk om nedleggelse av skolen til stadighet - både da jeg jobbet der - og nå når jeg har barn der... tenk - jeg resignerte - og tenkte at det får jo bare skje det som kommunen bestemmer seg for!!!

Hallo - det er nærmiljøet vårt det handler om!!! Kan jo ikke bare sitte her og se på - må jo forsøke å gjøre noe! Heldigvis var det ikke den samme reaksjonen hos alle foreldre i bygda - tvert i mot - og det gjelder forresten ikke bare foreldre...bygdekvinnelaget, f.eks. - de er veldig engasjerte...

Når jeg våknet? I går kveld!!! Jeg er vara til FAU - derfor hadde vi møte i går. Dette møtet var sammen med nærmiljøutvalget i Hvarnes. Vi var ganske mange - samlet på kjøkkenet hos FAU-lederen. Veldig trivelig, forresten... Det er klart vi må stå sammen - dette er bygda vår!!!

Jeg hadde jo - som vara til FAU - lest høringsdokumentet. Det var etter det jeg resignerte helt... det var jo hverken snakk om nærmiljø, trivsel, pedagogikk eller sosialt - det var jo kun snakk om penger!!! Jeg forsto jo at tallene var noe noen hadde regnet på - men - at de er tatt SÅÅÅÅ ut av det blå - og så "manipulert" i forhold til hva de innebærer - det hadde jeg ikke tenkt på!

De (som har skrevet høringsutkastet)  har f.eks. skrevet at "vi trenger noe mer skyss"!!! Noe mer!!! Det er snakk om at det nå er 44% av elevene som får skyss. Det tilsvarer vel rett over 20 stykker. Da er det litt under 30 som i tillegg skal ha skyss...Så - bare prislappen på det er jo ikke "noe mer", men ganske mye mer! Jeg vet ikke om det i tillegg betales for lengde på bussturene, men det vil jeg jo tro at det gjør. De som bor lengst unna nabokommunen har 2,3 MIL til skolen - hvis de må bytte over til Kvelde!!! I Nord-Norge er det kanskje ikke så langt, men - hvem i Larvik vil la sin lille 1.klassing, som kanskje ikke har fylt 6 år, enda - kjøre SÅÅÅ langt med buss - alene med ungdomsskoleelever og videregående elever?

Noen foreldre i Larvik har reagert på at elevene må "helt fra Langestrand til Sky" - jeg har full medfølelse med dem, men - det blir jo ganske kort i forhold!

Jeg har tro på at elevene vil ha det bedre på en skole i nære, kjente omgivelser...

Men - tilbake til økonomien... I tillegg til at elevene må kjøre i opp til 1,5 time med buss om dagen - for å kunne være på skolen, så er det ofte vi kjører til Kvelde (1,5 mil) eller til Larvik (3mil) på kveldstid for å være med på fritidsaktiviteter. Det blir ikke så lett å få til... i hvert fall blir det veldig mye sittestilling i bil/buss for elever/barn i Hvarnes. Og - tenk på miljøaspektet!!! 50 barn 1,5-2,5 timer i buss/bil 5 dager i uka!!! Ja - vi kunne selvsagt bare flytt til Kvelde alle sammen...nei - vi kunne jo ikke det, da...!!!

..og så var det litt om bygda vår... for det første vil den bli helt "utvandret" på dagtid - og kanskje kveldstid, også... og om det sover noen i husene om natten, så blir det vel ikke så veldig mye "liv i gatene" av det, heller...

...og hva med helsa??? Myndighetene er i dag opptatt av at dagens barn og unge ikke får nok aktivitet - ja, de er så bekymret at de har lagt til ekstra kroppsøvingstimer OG fysisk fostring - hvorfor det? Jo - for det er VIKTIG at barna får bevege seg!!! 2,5 timer i bil, noen timer med data/media, en god del teoretiske, sittestillende timer på skolen... det blir ikke så mye tid igjen av en dag - spesielt ikke for de minste... selvsagt kan vi la være å bruke tid til media, men - myndighetene oppfordre også til å bli gode i IKT!!!

Altså - jeg ser INGEN god grunn for å sitte 1,5 time EKSTRA på buss!!!

..og den langsiktige "gevinsten": dårligere helse - både fysisk og psykisk... manglende fysisk aktivitet påvirker direkte det fysiske... dessuten - det blir utrygt for de minste - langt hjemmefra... hvordan føles det for en 5-åring å bli kjørt 3/4 time vekk fra hjemmet???

...skoleveien - der bussen kjører - er smal, svinget, bratt, humpete...jeg blir selv bilsyk...det er ikke særlig deilig...tenk å starte hver dag med bilsyke!!! - og så skal du lære noe i 6 timer - før du igjen skal inn i bussen - og bli bilsyk!!! nei...ikke særlig bra...

- og en ting til slutt... kostnaden pr. elev (ifølge de tallene som de har tatt utgangspunkt i i høringsutkastet) - den ligger litt høyere enn i sentrum, men - hvor mange tilbud bruker kommunen penger på i Hvarnes - pr. barn???????

Ja - nå kjenner jeg at "kampånden" våkner... :) Ha en fin dag :)

cf

ps. noen linker jeg anbefaler:

FOLKEMØTE i kveld

Landslaget for nærmiljøskolen


2 kommentarer:

  1. Kjempe bra Camilla:-)
    Klem fra Ingebjørg

    SvarSlett
  2. :) Var spennende å høre Helle og Nina i går - ble helt rørt, jeg... Hvordan gikk det videre? Måtte hente barn...

    SvarSlett