torsdag 11. september 2014

Gjenbruk/klær som brukes av flere...

Jeg må bare si - at jeg er UTROLIG TAKKNEMLIG for at jeg har så mange venner jeg kan arve klær fra - til både barna og meg selv. Det er helt fantastisk. Jeg er neimen ikke sikker på om jeg hadde klart å få det til å gå rundt økonomisk, hvis jeg skulle kjøpt alle klærne vi trenger! I hvert fall ikke etter at jeg ble alene om ansvaret for gården (og hytta)... Vi har arvet flotte klær til alle sammen - i alle år. Det har vi spart 1000-vis av kroner på, for ikke å si at vi sikkert kan slenge på en 0 til!



Selv er jeg FULLSTENDIG motstander av å kaste ting som kan komme til nytte - og det kan man vel strengt tatt se - på hele gården... ;) Ute - og i låven etc, har jeg også fått hjelp av tidligere beboere på gården, som hadde samme holdning :) Derfor har jeg ALDRI kastet klær, før de er HEEEEELT ubrukelige - og selv da er det ganske tungt ;) Har stort sett alltid stående/hengende poser med skrift på, der det står Fretex, til kusine, fetter el.a. Alt som blir for smått puttes i disse posene. Det som blir slitt, brukes til arbeidsklær (har VANVITTIG mye arbeidsklær... og jobber vel egentlig ikke sååå mye hjemme....) Andre ting er også vanskelig å kaste. Jeg har endelig - etter at plastinnsamlingen begynte - begynt å kaste rømme-/youghurt-beger. Dessuten - etter at jeg har ødelagt x antall av dem i fryseboksen og dessuten nesten sluttet å fryse i plastikk - klart å begynne å kaste dem i søpla. Vel og merke - etter at kattene har fått sleike i seg restene ;)

Fant akkurat en blogg med gjenbruk av dongri-stoff: BLOGG

Jeg er nok litt som en historie jeg leste om onkel Skrue en gang. Den fascinerte meg veldig, for jeg er nok redd for at det kan bli litt sånn noen ganger: Onkel Skrue brukte enorme ressurser for å finne ut hvordan han kunne få brukt opp restene av te-posene... jeg brukte dem ofte to ganger før, men - de har nok minsket innholdet i dem, for nå bruker jeg faktisk te-posene bare en gang... ;)



Men - hvorfor forteller jeg egentlig dette? Jo - jeg så en "etterlysning" på facebook i går. Ei som jeg kjenner jobber i "Hjelp oss å hjelpe hjelpe" her i Vestfold. Jeg heiv meg på... har kanskje ikke så mange klær i akkurat den størrelsen hun spurte etter, men - har MYE både klær og ting som vi ikke trenger lenger. Har jo forsøkt meg på en liten bruktbutikk i sommer, men - ikke stort jeg fikk solgt der - det var jo i grunnen ikke så mange folk her, så det var jo ikke så rart... :) Derfor tenker jeg som så - da kan jeg jo gi det bort til folk som trenger det. Jeg har jo fått så mye av andre :) Hun kommer hit i morgen - så da kan vi kikke gjennom "butikken" og se om det er noe hun vil ta med seg. Har også kost meg med å kikke gjennom klærne til barna i dag, og foreløpig funnet en søppelsekk og 3 bæreposer... :) Håper det er andre som kan ha like mye nytte av dette, som jeg har hatt til nå :) Etterhvert kan det jo hende de trenger noe sportsutstyr, også :) Få ta en kikk på det etter hvert. Vil jo gjerne ha litt på gården, slik at folk som kommer hit kan bruke det, men - så lenge det "flyter" rundt, får vi uansett ikke brukt det... så - kanskje lurt å få gått igjennom det - og få litt orden ;)

Ønsker dere en god dag. I dag vil jeg også minne om at hvis en gir, så får en...

Smil til en du går forbi - de fleste smiler tilbake - og kanskje du med det kan gi dette mennesket en god dag :)

KLM :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar