lørdag 31. mars 2012

Kurs i UNGSKOGPLEIE

Ja, da - det er FANTASTISK deilig at det endelig har blitt påske. Det har vært en utrolig, stappfull periode nå. Etter å ha holdt på med konferansetime-forberedelser og konferansetimer nå de siste 5 ukene, kjenner jeg hvorfor lærerne med GOD samvittighet kan avspasere mandag, tirsdag og onsdag denne uka :)

I går kveld var jeg på kurs. Var jo egentlig mest klar for å sitte i sofaen og se på et eller annet på nett-TV, men - det ble heller kurs 17-21.30 :) Det var teori og vedlikehold av saga og sånt i går. I dag skal vi ut i felt og rydde skau :) Heldigvis er kurset på nabogården, så det er i hvert fall ikke langt å kjøre. Gleder meg til å lære det - selv om jeg i dag godt kunne vært hjemme og ryddet litt i hus og hage. Men - det er jo ingen som gjør det mens jeg er på kurs, så det kan jeg jo gjøre en annen gang ;)

Jeg kjøpte meg ny ryddesag i høst, så det blir spennende å se hvordan den funker. Dessuten blir det jo interessant å se hvor lenge jeg holder ut selv, da! Det er ganske tungt bare å bære på saga, så det er  nok ikke så mange timer jeg holder ut i starten. Men - det er jo gøyere å trene med saga ute i skauen - enn å stå på ei tredemølle eller sitte på en spinningsykkel, da :) GLEDER MEG til å gå ut i skauen min og rydde - og tenk så fint det blir i skauen etterpå :) Kjenner riktignok at jeg får litt "hetta" hvis jeg begynner å tenke på all skauen jeg har - at den skal vedlikeholdes, men - jeg får ta "et skritt av gangen" - så blir det nok bra :) Tenker jo også å bruke skauen - og skau-drifta - som en del av et evt. Inn på tunet-tilbud. Kanskje vi kan drive med ved-produksjon, f.eks...

Her kan du se hva slags sag jeg har kjøpt meg:

http://www.husqvarna.com/no/products/forestry-clearing-saws/545fxt/


Nå får jeg finne frem klær, mat og DRIKKE!!! Så skal jeg ut i skauen med "gutta" :) (På forrige kurs var vi nemlig to damer, men denne gangen er det bare meg...)

4 kommentarer:

  1. Det gikk jo fint :)

    Men - nå er jeg skikkelig sliten... skal legge meg i badekaret litt før jeg skal være i 40-årslag om en snau time... vørterøl er godt... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  2. åh, du er så kul, Camilla! :D Stå på videre! Gleder meg til å flytte hjem og ta ungskogspleiekurs selv jeg(;
    PS! Det skjedde noe rart med kommentaren min :S

    SvarSlett
  3. Takk, Lucy :) Ikke verst å høre fra en "gammel" elev ;) Du kan glede deg :)

    SvarSlett