mandag 18. mai 2015

Det er vår...

...og Norge er et FRITT LAND :) Det er HERLIG!!! Vi er så vanvittig heldige her i Norge, og store deler av tiden er vi i grunnen ganske så utakknemlige... I hvert fall er det fort å gå rundt å slite og streve med å få hverdagen til å fungere.

I går gikk jeg rundt å kjente på den fantastiske gleden. Norge er et VAKKERT, FRITT og GODT LAND. Når jeg velger å fokusere på det som er positivt, kjenner jeg på en enorm glede. Føler meg heldig som får bo her i Hvarnes. En vakker del av det flotte landet vårt. Og i går så vi Hvarnes i et deilig lys - SOLSKINN! ALT blir vakrere i solskinn, synes jeg.

Nå er det vår... gresset strutter av grønnfarge, solen skinner gjennom lyse bjørkeblader - det ser ut som det spraker. Med det vakre flagget vårt vaiende i vinden, mot en knallblå himmel - ja, da kjenner jeg gleden strømme gjennom meg.



Jeg føler meg heldig.

Jeg har en gård, som jeg synes ligger vakkert til. Her er fred og ro, og vakkert skue.
Jeg bor i ei bygd med mange, flotte mennesker, som stiller opp for bygda og hverandre.

Jeg har det godt.

Jo, da. Jeg møter motgang, og har tunge dager, men - i dag kjenner jeg på gleden. Det er godt.

Jeg ser de vakre blomstene. Røtter/løker har ligget i dvale i vinter. Når sola og varmen kommer, spretter de ut, og pynter opp. Det er vakkert.

Jeg hører fuglesang. Gikk tur med mamma her om dagen. Vi stoppet opp litt. En tror jo at det er så stille her, langt vekk fra byen, men - her er det ikke stille... sauer breker, bjeller klinger, fuglene kvitrer, fossene fosser, vannet renner, det suser i trekroner, et rådyr "brøler", en hund bjeffer, en katt mjauer, hakkespetten hakker... ja, det er ikke stille, men - det bråker ikke, heller :) Det er musikk :)


Det er herlig når en klarer å komme seg over "dørstokkmila". I går holdt 17.mai-taleren vår en herlig tale. Den handlet rett og slett om hvilke muligheter vi har, og FRILUFTSLIVETS ÅR var tema. Han hadde regnet ut hvor mange mennesker vi var pr.m2 her i Norge - det er 16 stykker. I et land i Østen, var det over 1100... Det sier noe om hvilke muligheter vi har for å være alene! Ikke det - jeg er jo veldig glad i folk, men - vi har GOD PLASS :) Det er godt å være alene, når en er flere sammen, synes jeg :) Å gå en gjeng sammen - i Guds frie natur - det er fint. 

Det gir glede, fellesskap, ro, bedre helse - både fysisk og psykisk. Som gårsdagens taler sa: Hvor ofte har du opplevd å komme hjem fra en tur og være sur? Jo, jeg tenkte på noen ganger da jeg var ten-åring, når en ble tvunget med på tur, men - sånn ellers...??? 

Mitt mål med FRILUFTSLIVETS ÅR, er å komme meg over dørterskelen og nyte friluftslivets gleder, som jeg har MANGE gode minner fra, men - som jeg de siste årene har vært altfor sjelden i kontakt med...

NYT FRILUFTEN, FOLKENS :)




På onsdag gikk jeg årets første topptur... denne toppen ligger mellom Hvarnes og Siljan, og er en super tur å gå på vei hjem fra jobb, når jeg ikke har noen som venter på meg hjemme :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar