torsdag 7. februar 2013

Jepp...

Sov skikkelig godt i natt. Det var deilig :) Lenge siden jeg har sovet så godt, i grunnen :)

I dag har jeg hatt "blomst" i 1.klasse :) Det var et spennende prosjekt! 

"Blomst" som arbeidsmetode i skolen, betyr at en tegner en stor blomst, hvor en fyller inn med arbeidsoppgaver og aktiviteter. Normalt er det både frivillige oppgaver og "må"-oppgaver. I og med at det var første gang med denne klassen, var alle oppgavene "må"-oppgaver. Det ble en "morsom" arbeidsplan for hele dagen, hvor sentrum av blomsten var "bonus" - felles for hele klassen. Vi begynte å se en film. Det er også egentlig slik at en skal kunne velge i hvilken rekkefølge en ønsker å gjøre oppgavene, men det styrte jeg, også. Dermed blir det "verkstedpedagogikk" med blomst som arbeidsplan! 

Etterhvert som oppgavene er utført, skal elevene fargelegge den delen av blomsten der denne oppgaven står. Jeg hadde 5 kronblader med oppgaver. Den ene var en felles oppgave, som vi sammen fargela, slik at de forsto systemet. Etterpå var det de andre bladene - avhengig av hvor de satt/hva de gjorde. I midten hadde jeg som sagt bonusoppgaven, den ble gjort til slutt. I stilken hadde vi mat og 2 blader var friminutt. Når dagen var over, var hele blomsten fargelagt :) Blomstene ble fine og elevene var fornøyde med å ha gjennomført :) 

Men - det er utrolig hvor lang tid ting tar når en skal lære noe nytt :) Det tok laaaang tid bare å fargelegge, så det er viktig å huske på når en lager tidsplanen :)

Her kan du se Blomsten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar