søndag 19. februar 2012

For en start på ferien...


Først en liten video... fikk nemlig endelig testet julegaven min :) Det funker jo over all forventning! Den rører i suppa/sausen så en ikke trenger å stå å røre - og det funker, altså :) Kuuult. 

Så til ferien...

Ja - jeg er jo heldig som har ferie, da... men - vi jobber den jo inn... starter med konferanser i uke 11 - og da får vi MANGE ekstra timer!!!

Fredag - reiste tidlig fra jobb, for eldstejenta og jeg skulle til byen for å synstest og brillebestilling. På vei ut til bilen sjekker jeg telefonen. Melding fra eldste søster. Eldste nevø ble påkjørt på torsdag. Ligger på sykehuset med skadet kne og hjernerystelse... uff... kjente det langt nede i magen. Sendte en melding tilbake, men måtte ringe, for det holdt ikke med en SMS. Han var heldigvis bedre, men må ta det rolig noen uker fremover. Noen sener som var røket og litt sånn - i kneet... og han som går 1.året på videregående - på snekkerlinje - og akkurat nå skal de ut i praksis... ikke helt ideelt, akkurat.

Så hentet jeg dattera på skolen. Vi reiste til byen. Det tok 1,5 time i brillebutikken! Men - nå har vi bestilt 2 par briller til henne og et par til meg. Hun har brukket brillene og trenger derfor nye briller, så det passet jo fint at de akkurat nå hadde et super-tilbud... vi fikk kjempegode rabatter. Hun fikk en reservebrille - med samme innfatning, men helt enkle glass - til 0,- kroner!!! Det var supert :) Dessuten fikk hun et gavekort på noen hundrelapper som kunne gis til venn/familie! Hva var vel mer naturlig at mor da fikk litt avslag ;) Jeg hadde gått ned en hel grad i styrke, så jeg har nesten ikke mer enn 0! Men - må fortsatt ha briller til utebruk, da - og til TV og sånt :)

Mens dattera og jeg var i byen, kom mamma og far til gården. De vasket i Øppstua, så der var det blitt mye finere da jeg kom hjem. Hadde ikke fått vasket noe etter at vi byttet komfyr og blandebatteri på kjøkkenet. Jeg hentet de to minste som hadde feiret bursdag for yngstedattera på SFO.

Minsten var ikke helt i form da jeg hentet ham. Han var litt slapp på morgenen, også, men jeg tenkte det kanskje gikk over i løpet av dagen. Han fikk litt ekstra ventoline (astma-medisin), for han virket litt tett. Da vi kom hjem måtte jeg bære ham inn. Han fikk medisiner på forstøver-apparat og en halv Paracet. Ser at det kunne vært lurt å vente med Paraceten til han skulle sove, men - gjort er gjort... Vi tok en rolig kveld. Alle var med å spille brettspill. Det ble en trivelig kveld.

Da jeg skulle legge meg var minsten skikkelig dårlig... mer medisiner... opp midt på natta for å få enda mer medisiner. Pusten gikk tungt...

Lørdag lå minsten på sofaen hele dagen. Målte ikke feberen, men den var nok nærmere 40... han var helt sløv og pulsen gikk i 130 da han sov. Når det er sånn, synes jeg det er litt langt til byen.

Utpå dagen fikk vi kaffe-/te-gjester. Det er så trivelig når folk stikker innom :) Først var det kjæresten og hans yngste. De hadde en time mens før de skulle hente hans nest-yngste nede i bygda. 5 minutter etter at de hadde dratt, kom ei venninne. Hun er mor til yngste-datteras venninne. Yngstedattera var på besøk hos dem, så hun hadde med seg jentene hit. Det er så koselig når en kan ta en kopp et eller annet og en prat ved henting og bringing :)

Mamma og far reiste rett etter at venninna hadde kommet. De har hjulpet meg i huset, så nå er det ikke mer klesvask - dvs. det var ikke mer da de dro... nå er det jo... :)

På kvelde sluttet vannet å virke... da måtte jeg opp i Øppstua for å se om det var vann der - nei - det var det ikke... ned for å hente nøkler i Nistua. Opp i låven - inn på pumperummet... ikke vann i trykktanken. Inn i Øppstua for å finne skrujern. Inn i pumperummet igjen. Skrudde opp panelet for pumpa. Sjekket sikringene. Ser ut til at de er hele, så jeg byttet dem ikke. Skrudde av pumpa... har ikke vann... Jammen godt vi fortsatt har utedo - og at det er snø så vi kan smelte...

Blir litt matt, for ikke før har jeg fått ordnet en ting (er jo ikke lenge siden jeg fikk ordnet ny komfyr og blandebatteri) - så er det en ny ting som ikke funker. Klarer jo ikke å fikse alt dette selv, så da er jeg avhengig av hjelp. Heldigvis er kjæresten "multi-handy", men - han har jo litt annet å ta seg til enn å fly her som gårdsgutt, så... ja... dessuten koster det jo penger når en må kjøpe deler og utstyr. Hvis jeg nå må kjøpe pumpe, er sikkert ikke det så billig! Ikke bare, bare å ha gård, gitt...

I dag skal jeg spille gudstjeneste i Siljan. Fastelavenssøndag. Minsten er bedre, så jeg håper det går greit å ta ham med.

Det er poenglangrenn i Hvarnes i dag, men - jeg tror kanskje vi skal ta det rolig her hjemme. Vi får se når vi kommer hjem fra Siljan...

3 kommentarer:

  1. God bedring til minsten. Håper det ikke er influensa.... Ha en nydelig søndag :)

    SvarSlett
  2. Takk :) Kan hende det var influensa, men - det er mye bedre i dag. Han er fortsatt avhengig av medisinene. Vi var litt trege nå på morgenen, da kastet han opp...Heldigvis har vi forstøver-apparatet - og det hjelper. Han kjenner det selv...

    SvarSlett
  3. kjøkken maskin den var tøff camilla. klem

    SvarSlett