mandag 8. september 2014

Besøkshælj 5-7.september 2014

Ja, da... det er jo ikke riktig rettskriving, men - det er nå en gang sånn en snakkær her i Vestfold :)

En trivelig hælj med 3 generasjoner. Vi bodde i Øppstua denne hælja, for vi var så mange. Dessuten er det jo det jeg gjerne vil bruke Øppstua til - å ha mange mennesker på gården :) (Må nok gå over til "vanlig" rettskriving, for det ligger ikke naturlig for meg å skrive slik jeg snakker... og det kan jo ha noe med at jeg er fra Bærum, opprinnelig... :))

Min mamma og stefar og en ekstra ungdom+ mine egne barn = 8 stykker fra fredag til lørdag. Mamma og stefar reiste hjem på lørdag, men - de rakk jammen å hjelpe meg mye på den tida :)

Fredags kvelden, gjorde vi ikke så mye, men - mamma tok oppvaska i Nistua... så - da var det deilig å komme dit igjen på søndagskvelden ;) Til middag spiste vi suppe kokt på kraftbein av kvige og hjort fra Siljan :)

Det er veldig koselig at alle barna drikker te, så - en felles tekopp for alle generasjoner, er nesten obligatorisk :)
Kos med fyr i ovnen, altså :)
Jeg testet også å sette en bolledeig/kanleknutedeig med lite gjær og litt grovt mel i. Har ikke testet å bake søt gjærdeig med lite gjær før, så det var veldig gøy å finne en oppskrift med det. Var faktisk bare 10g mel til 1,5 kg mel - eller noe sånt :) Oppskrifta sto i det siste LevLandlig-bladet (nevnte det i et tidligere blogginnlegg, tror jeg..). Jeg er ikke akkurat så veldig god til - eller villig til - å følge oppskrifter slavisk, så det ble ikke akkurat likt, men - det ble i hvert fall skikkelig godt!!! Har ALDRI bakt mer vellykket søt-gjærbakst før!!! Det kan en kanskje se ut fra bildene:

Trenger ikke mye gjær - bare den får heve over natta... :)

Dette var plundrete... hadde oppi en skvett med varmt vann - da gikk det som smurt... ;)

Ikke LITT stolt - VELDIG stolt... fikk hjelp av "besøksgutten" til å bake ut ;)

Sa jeg STOLT????
Lørdag var vi (les de andre - jeg var mest administrator, men...sånn er det når helsa ikke er helt med...) veldig flinke til å ordne i Øppstua. Det var MANGE møbler som skulle flyttes... Etter at vi kjøpte oss "nytt" møblement i Nistua - på Lågendalsmarkedet - for noen uker siden, ble det litt forflytninger... Vi fikk faktisk "laget" ny stue i 2.etg. på Øppstua:


Resten av dagen var det også litt smårydding for de voksne, mens barna/ungdommene fikk holde på med det de ville. Ble litt data og film. På kvelden puslet vi puslespill :) Begynte på et med 1000 brikker... kom et godt stykke på vei, men... heldigvis kan vi bare la det ligge, for nå er det er jo 3 stuer (med den oppe :))... dette bordet kan få være puslebord en stund :) Kanskje det blir mer pusling en annen helg... :)

"Smalt sammen" ei suppe til lunsj... hadde noe svineknoke i frysern...

Hjemmelaget lasagne til kvelds...mmm...

Sa jeg arbeidet...???

...og den fine buketten fra kollegaene måtte bli med opp i Øppstua - og den ble bare flottere og flottere i løpet av helgen!!!
Søndag ble vi med på Turistforeningens arrangement i Bøkeskogen - Kom deg ut-dagen :) Det var veldig koselig at familien til "besøksgutten" møtte oss der, og ble med på turen :) Her var det natursti, 1.hjelp, line-balansering - og mange andre aktiviteter, som vi bare kikket på :) Det ble en våt hjemtur, men - det er jo egentlig deilig å bli litt våt og kjenne at en har vært ute, da :)

Utsiktspunkt... eldstemann kommenterte: det er jo bedre utsikt hjemme, jo...men - det er vann, da - det ser ikke vi... da må vi opp på den lille toppen overfor huset - det tar ca 15-20 minutter for meg, men - det tar vel bare 5-10 minutter for ham... ;)

En herlig gjeng... ;)

Yngstebarna fant en klatretre. Yngstejenta kom opp, yngstegutten var for lav - det syntes han var VELDIG dumt...

...

Hjem igjen...

...vått...
På  kvelden var det presentasjons-gudstjeneste, der eldstedattera ble presentert som konfirmant :) Da vi kom hjem derfra, fikk vi virkelig testet å bli våte, for da var geitene i hagen... altså på utsida av gjerdet... Vi fant ut at vi ville ta dem opp til vinterinnhegningen, for der er det bedre husly for dem, men - den var jo ikke helt klar, akkurat! Så - da var det bare å sette i gang - i regnet... etterpå var det inn til tekopp og fyr i ovnen + stearinglys. Det er jo koselig det, også, da :)

Ha en fin uke, folkens :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar